09 september, 2007

Kamelulls-spinning


Nu har jag provat och spinna kamelull. Detta var en test åt Tina som tagit hem på prov.
Vad tycker jag då? Ullen är kortfibrig och kräver lite förberedelse (nästan utdrag i strängar) för att inte gå av hela tiden. Jag spann bara kamel väldigt löst först, och tvinnade den sedan med lika löst spunnen lanchester (tror jag) - från Alunda. Jag har en ullveverantör där...Tanken var att kamelullen i sig är mycket mjuk, men skör, och att hållfastheten skulle kunna förbättras med fårullen. Det blev faktiskt som jag tänkt mig - garnet är mjukt men känns inte omöjligt att funka i ett par vantar som jag hade tänkt mig att det skulle bli. (den vänstra härvan) Det andra är enbart kamel i en liten härva och enbart lanchestern i en. Kamelen är ju nästan löjligt mjuk!
Ni som kommer på söndag till spinngillet kan få klappa om ni vill....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint det såg ut! Jag är lite avundsjuk att jag inte kan komma och klappa. Å andra sidan så är jag i Florens på kongress för jobbets räkning. Kommer inte att kunna vara med på måndag heller......hm man kan inte få allt här i världen.

Åsa sa...

Färgen blev ju jättefin i härvan där du tvinnat de två olika fibrerna. Ser fram emot att få klappa :-)

Anonym sa...

Super! Här ska klappas och pillas ordentligt. Perfekt att ha en liten testpanel där ute :)