15 mars, 2008

Béret Gaufré

Efter mycket om och men är jag nu klar med min nya mössa. Ni har ju inte en aning om att jag under flera månader funderat hur jag skulle få till någons slags basker liknande tingest.
Steg 1- leta mönster - Hur många timmar kan man sitta där och leta vid datorn..?? Hur som helst var det M som fick mig in på Berét Gaufré spåret - dels gillar jag designern, Veronika Avery, dels gillar jag att någon kallar en mössa efter en belgisk våffla ;-) och så satt den så bra när vi provade M´s (vad hon tyckte var misslyckade) mössprojekt.
Steg 2 - vilket garn?? Ja, inte fick det vara för varmt i alla fall - man måste ju anpassa sig till kimatförändringen...Tanken föll då på ett blårött silkegarn jag köpt på Tradera för flera år sedan. Efter ett flertal omfärgningar blev det en trivsam brun, grön, röd spräcklig nyans. Det är faktiskt snyggare än det låter...
Steg 3 - Sen gick det rätt kvickt att sticka, i broken-rib mönster. Sen skulle den tvättas och torkas med en tallrik innuti - tja det var väl ingen dum idé med en basker, men jag var lite skeptisk, Hur stor är en tallrik?? Tja det blev nått mellanting...Hur som helst blev den rätt lyckad. Det var väl himla tur att det blev kallt några dagar till så att jag kunde använda min alldeles nytillverkade Béret Gaufré!



This is my beret project, after searching after pattern founding, Veronika Averys, Berét Gaufré, finding some silk yarn in my stash and recoloring and finally knit it all I´m quit satisfied with the result.

9 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Du den blev BRA!

Marika sa...

Mycket snygg. Och mer dina färger än blå-rött.

Tina sa...

Jättesnygg! Blir lite sugen på en basker själv. Och du har rätt - färgen är snyggare än den låter :)

Strumpstickan sa...

Så fin den blev!

Anonym sa...

Du lade ner exakt rätt tid på att hitta mönster. En riktig Åsamössa !! Lagom "puff" där bak också. Ses imorgon ?


/Ylva

Åsa i Skuttunge sa...

Tack alla för era trevliga kommentarer!! - ja jag är faktiskt nöjd!

Eva i Halmstad sa...

Jättefin.
Eva.

Anonym sa...

Nice beret!
And the color you have made out is really matches to the design.

Keep it up!

Anonym sa...

Kanonsnygg och sitter som en smäck! ;-)
Tack för tips och länk hälsar Mia