02 juni, 2008

På gång!

Jag inser att jag varit mycket dålig på att rapportera om mitt stickande på sista tiden:
  1. Min Silkywool kofta blev klar!! Den blev faktiskt precis som jag ville ha den! Alltså en klar 5:a i nöjdhet med resultatet. Men så fick jag prova och testa och räkna så att jag nästan höll på att tröttna på alltihop.


Det är alltså en modifierad Tangled Yoke cardigan från Knitty, i Silkywool från Lavold. Själva modellen är alltså från den, randningen provade jag mig fram till (10 provrandslappar...) framkanten, nederkanten och ärmmuddarna är i nån sorts stadig dubbelstickning från ett annat mönster i samma tidning. Hur som helst var jag väldigt nöjd med modellen förutom avslutningen mot halsen - inte vet jag vad dom har för axlar men mina höll den på att trilla av!
Så det blev att minska med tio maskor och använda ett par nummer mindre stickor och då blev det hela lagom tight.

2. Detta är snö - till ett än så länge hemligt stafettprojekt....garnet var väldigt glittrigt, varmt och mjukt.
Jag hittade ett väldigt trevligt mönster i Bonniers stickbok - det blir nog en sjal i det mönstret så småningom.

3. Detta är nedre delen på en linktunika från YlloTyll i deras tunna lin (855 Nät-slätstickad väst med bystsnitt.)- det är tredje försöket i att få en fungerande "linkoft-liknande-sak".... Det är oelastiskt och inte snällt mot mig som stickar lite för löst och töjer sig gör ju alltid stickat lin...I bekantskapskreten finns redan två som gett upp just detta projek, men si får väl se om jag får till det... Färgen är underbar och efter att ha repat upp de tidigare två försöken är det nu ganska mjukt och skönt.

1 kommentar:

Liesbeth sa...

Hej!
Tittade til dinl blogg, det var rolig. Inspirerande!
Kan jag bjuda dig att kicka hos mig:
www.liesbeth-ullkul.blogspot.com

Hälsningar, Liesbeth