05 juni, 2008

Ullvätt i solen

Jag tar ull som jag fått av min kamrat Agneta i Alunda. Tack för det!
Jag sorterar ullen så att samma fårs ull hamnar i samma kasse....
- det här är en av mina favoriter. Måste åka och kolla hur hon ser ut nån dag....



Sen tar man två stora zinkbaljor..som jag av en händelse har stående i ladan...
- sedan vidtar tvätten ute i solen - och sköljningen.



Efter det är vi framme vid det som är så bra med att tvätta i solen - ullen kan torka i skuggan på rekordtid!
Det som var mindre intelligent från min sida var att lägga det på tork under vår ek - som just den dagen hade bestämt att fälla sina hängen...så där blev jag sittande och rensa ull en gång till - i onödan!!!


Detta är taget två meter uppifrån ner mot den svetsbänk(!?) som jag använt som torkställning...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser härligt fluffigt ut ! Jag har lite "lambiull" kvar som jag ska passa på att tvätta i helgen tänkte jag.Måste ju passa på när solen är så vänlig.
/Ylva