27 december, 2008

Summering av spinnåret 2008

Tina har hittat en trevlig plats på nätet; spinnerens hjem.

Här kommer en liten summering om vad som hänt under mitt spinn-år (delvis på norska..)

a. Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? Har du funnet at du spesielt likte noe fiber/redskaper eller ikke likte noe?
- det har faktiskt varit ett fiberrikt år, två kurser; en på Nääs med exotiska fibrer och en ullkamningskurs utanför Märsta med linföreningen där. Mycket kul och lärorikt - mest förvånande var kanske att jag verkligen GILLADE att kamma ull. Det har verkat så bökigt och lite halvfarligt när nån annan hållit på men med kammarna i händerna och under kontroll var det mycket trevligt. Betydligt roligare än att karda...annars blev det också enklare med min födelsedagskardmaskin.

b. Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysjerrig om? (Fiber, teknikker, metoder, redskaper)
Hmm- tja jag vet inte - jag borde nog öva lite mer på det jag försökt lära mig. Det blir lite för sällan tid vid spinnrocken. Ingrid tipsad om att Ashford hade börjat sälja Spinnvingar utan krokar - det kanske skulle vara nått att prova? Undrar om det gör nån skillnad?

c. Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året? (skulle elske å se bilder her!)


Jag är nog mest stolt över det här kedjetvinnade garnet av finnull. Jag fick ullen (som då var ganska smutsig) i present av våra finländska stickvänner på besök i Stockholm i höstas. Efter tvättning och kardning och spinning och rådfrågning av kloka spinnkamrater (tack för rådet Erika!) blev det den här rödbruna härvan som snart kommmer att bli ett par sådana här är vantar .
Annars gillar jag verkligen skarpt BFL i Skuttungefärg som jag fick i födeledagspresent- det blev ett underbart mjukt garn som ligger och väntar på vad det ska bli av det.



e. Tenk litt om hva du ville ha om du vinne: en håndtein eller fiber?
- jag är ingen sländspinnare direkt så lite fibrer vore väl trevligt...även om den yngste sonen börjar känna att ullen tar över här hemma...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men du! Så mye har du klarte! Og man lærer veldig mye når man begynner med hele prosessen (altså vasking, karding, kamming, spinning), ikke sant? Men du har rett; det er noe rett og slett tilfredsstillende med å kamme ull.

Jeg gleder meg til å se hva du skal prøve i 2009. :-)