02 augusti, 2008

Solförmörkelse och färdig väska



Jag har visst glömt att tala om att jag hållit på och virkat en hampaväska - alltså den är av hampa med en färgad rand i lin.
En liten och behändig sak- lite sträv- för hampan jag köpt var ganska tunn men grov i strukturen.
Dubbelt garn och virknål 3.5 (Clover fortfarande underbara!!)
Jag började med en platta 6 m från kortändan till kortända med fasta maskor i cirka 15 cm. Jag tog sedan upp maskor runt om och virkade runt uppåt i ungefär 10 cm.
Axelrem: Jag gjorde små avsmalnade fästen för axelremmen på bägge sidorna och fortsatte att virka fram och tillbaka (=remmen) från det ena fästet. När jag nådde det andra så virkade jag ihop med det.
Locket: Jag virkade fram och tillbaka mellan de två axelremsfästena på baksidan av väskan, minskande en maska i vardera sidan. Gjorde en ögla och satte dit en knapp.
Längs kanten på väskan (ej axelremmen virkade jag smygmasko, längs locket med lingarnet.
Nöjdhet; 5 av 5 - den blev verkligen bra!

Här nedan ser vi maken tittande på solförmörkelsen genom ett svetsglas - man ser himla bra!
Vi firade hans namnsdag med fika och solförmörkelse.

Inga kommentarer: