10 mars, 2008

Historien om en björk.

  • Det började som ett långt band med låånga tussahsilkesfibrer i en björkfärg från Spinspiration.
-
- de förvandlades efterhand till mindre, mycket mindre bandlika, buntar av silke ( ja ni kanske vet hur det blir - till slut är man på nått sätt impregerad med långa ostyriga fibrer...)

  • Sedan spann jag alltihopa så tunnt så tunnt på min spinnrock. Det blev en oherrans massa meter...
  • Nästa moment - att tvinna alla dessa metrar till ett tvåtrådigt gran.



  • Efter det så vevade jag upp alltihopa på min härvel, av äldre modell. Där fick garnet stå en dag ute på den glasade altanen i fukten.
  • och allra sist utan att tvättas alls, blev det en liten grön härva.
  • Resultatet - 210 m/50 g björk-grönt tussahsilke till något svalt i sommar!

and a short summery in English; this is the history about how 50 gram tussahsilke transforms into a nice thin knitting yarn, maybe it´s suitable for something cool for the summer breeze..

9 kommentarer:

Kiki sa...

Ooh, så härligt!

Marika sa...

Snyggt!Jag hoppas du tar med det på nästa stickcafé så man får titta lite närmare på det.

Anonym sa...

Vackert helt enkelt... o så tynnt... minns att mitt garn blve hela 15 meter/50g :)

Anonym sa...

Åhhh Åsa, det blev ju helt underbart!! Många meter fick du också, ska bli riktigt spännande att se vad du stickar av det sen.

Eva i Halmstad sa...

så duktig du är, å så fint de blir.
Eva.

Tina sa...

Oooooohhh..........

Tunnt, tunnt, tunnt.... och så vackert!

Föresten har jag glömt att säga att tågbiljetterna har kommit, bara så du vet. Inte för att du verkar behöva kursen - du kan ju UPPENBARLIGEN spinna silke alldeles utmärkt :)

Anonym sa...

Very lovely colored yarn!
I would knit a sleeveless summer dress,
but I'd need many 50 grams...:)

PS/Thank for the English note!

Strumpstickan sa...

Så vackert garn!

Anonym sa...

Man blir imponerad!Mycket fint !