17 januari, 2008

Ull-kammningsförsök

Efter att ha förkovrat mig i Alison Dykins och Jane Deanes bok "Creative Spinning" inför helgen, insåg jag att dom hade en mycket oortodox inställning till ullkammande; "- an ordinary dogcomb is quite adequate to use." Sagt och gjort - jag begav mig till den lokala Lantmanna butiken och införskaffade en hel bunt med nya verktyg, från denna firma. Hem och testa!



Här ser ni det första resultatet. Med ett stadigt tag i stapeln - enradig karda först och med finkammning med kammen efteråt blev det en perfekt liten hög med vackert långfibrig ull (Lambi ni som vill vet vem som burit ullen...) Det är den som är i lådan. Bredvid så ligger bottenullen som "blir över". Vitsen är nu att jag har alla fibrer åt samma håll och att det blir ett tätt och tåligt garn; kamgarn ;-)).

PS Tack alla för gratulationerna på bröllopsdagen - har förmedlat det till min andra hälft också....

Inga kommentarer: