25 juli, 2008

Kardningsträff i trädgården


Vi har haft en underbar dag i skuggan (därav de något mörka bilderna) under den gamla björken i vår trädgård. Att karda är ett ganska ansträngade jobb (det vet ni som har provat) Att vara i solen i dag var inte uthärdbart...Björken var också vänlig nog att inte släppa ner så många frön i våra hårt ihopslitna kardflor...
På övre bilden Tina och Ylvaoch här på bilden nedan E-K, Marika som också var med lyckades jag inte få fastna på nån bild :(



Här kommer en liten kavallkad med ullberedningsutrustning. Först ett par mycket snygga och lätta (!) ullkammar från Madelaine i Västergötland (vi träffad henne i Nääs på spinnkursen). Sedan två av de tre kardmaskiner vi hade till vårt förfogande: min Strauch har ni ju sett till leda här, till vänster på bilden Marikas kardmaskin utan namn och till höger Tinas Pat Green.




Här nedanför är alltså mitt resultat av en dags jobb - 1hg tesad gotlansull och champangefärgad ull som jag köpt av Ann. Det här är innan det på Marikas kardmaskin förvandlade till nått himmelskt skimmer!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, ni ser ut att ha haft en fantastisk dag! Men vill barnen var på landet på sommarlovet så vill dom ;-) Jag missar linryckning och pyssel till veckan oxå.

Marika sa...

Tack för idag, det var verkligen en toppendag!
Jag kom hem till en övervåning som höll ca 40 grader eller nåt, undervåningen var som tur var lite svalare.

Anonym sa...

Ja tack alla för en fin dag!
Värmen håller ju i sig så nu är det inte många knop som gäller....


/Ylva