06 februari, 2009

Halsduksproblem

Tja ibland blir saker inte riktigt som man hade tänkt sig -
Jag hade funderat en längre tid om jag skulle prova att göra en halsduk i stil med denna (Länk till Garntrollet) Det såg ju rätt intressant ut som experiment.
Sagt och gjort! Eftersom jag inte var riktigt säker på om jag tyckete det var snyggt eller inte, så jag valde ett - kanske så här i efterhand - tveksamt garn.
Hursomhelst maskor las upp och stickning i slätstickning med tunt garn och stickor 10 påbörjades. Det var inte speciellt kul, men en bra stickning på en rätt trång buss jag åkte med några gånger i veckan...


Det gick inte så fort och min tveksamhet minskade inte förrän det började bli mjukt och skönt i knät. Ja ni vet stickningen tar upp hela knät och blir tungt och varmt och lite bökigt (se denna länk till Marika) men det här blev lätt och luftigt...
Tja efter ett idogt stickande i flera månader var jag framme vid skedet; maska av och vira in hasselnötter - vid det här laget var jag tveksam till att filta ihop mitt lätta fluff,
men har man nu bestämt sig så har man!



- och inte vet jag om den kände på sig att jag var tveksam eller (som det förmodligen var) att garnet inte var speciellt tovnings villigt, när jag plockat ur hela härligheten ur tvättmaskinen såg den ganska exakt ut som när jag la ner den- förutom en massa ludd i tvättmaskinen och små lite lätt obsena små bucklor i vardera kanten.

Resultatet då? (som ni inte kan få se på bild än då kameran är hos doktorn)
- Måste erkänna att efter allt detta var jag i alla fall nöjd!- en mjuk och skön halsduk i lagom längd och i lagom värme. Som shibori- rätt värdelös!
Jag får prova igen med något mer filtbart- en kudde kanske?

Inga kommentarer: