30 juli, 2008

Lite blomster

Här kommer en lite blomstertur runt min trädgård:
Här har vi en Kanarisk kärlekslilja - som svärmor haft med sig från Kanarieöarna för så där 15 år sedna. Den börjar blomma nu...



Det här är ett snart färdigt fikon från mitt fikonträd på altanen. Det är ett skott från ett träd som bodde hos en vän i Varnhem. Efter 10 år börjar det bli lite ordning på den...trädet hos mig alltså.



Det här är en pelargon - alltså det där blekgröna ni ser i förgrunden. En äka pelargon från Sydafrika, Gibbon tror jag att den heter - min blir lång och ranglig och blommar sällan...
men den doftar faktisk!



Appropå dofta; detta är myskmadra. Den ska ju dofta så fantastiskt har man sagt och jag har gått där och rufsat om i den låga marktäckaren under jasminen. Ingen doft. Klar överksattad har jag tänkt. Tills jag läste att man ska torka den - då lutar den kumarin. Och si då blev det fart på den. Mycket säregenlukt - men jag tycker om den. Det hjälper också att hålla mal borta har jag läst. Så nu bor det torkad myskmadra hos min ull!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, vilka fina blommor. Och så ovanliga. Ibland lönar det sig att vänta :-)

Hmm, kumarin, det måste jag kolla upp vad det är.

Vi gick förbi gigantiska jätteloka (jättelokor...?) som jag fotografeade. Sedan såg jag att man kan få huskador om man drar upp dem och att Naturvårdverket rekommenderar att man utrotar dem! Viket var synd, för en jättefin myskbock satt och åt från en och denna "skalbagge" är redan på väg att försvinna.