22 juni, 2008

T


Trädgård
Hmm, just nu har jag ett mycket kluvet förhållande till vår, något för stora, trädgård.
Det är underbart att se den stora Hurdalsrosen blomma när man kommer hem på kvällen,



eller känna doften av kaprifolen under pergolan eller fläderna när jag går ut till brevlådan på morgonen.



Eller se den den lätt bedagade vallmon vid den gamla flaggstången eller salladen som växer för varje dag i landet....

- men sen är det då baksidan:
Brännässlor som växer sig manshöga på min "grusgång"???!



Landet där det borde växa tobaksplantor, tagetes och lejongap...men i stället är det bara ett upplag för gödselsäckar.
För att inte tala om min grönsakssäng - ja det var några månader sen jag skulle rensat den...



Jag borde ha lärt mig att ha ett avslappnat förhållande till min trädgård, efter alla dessa år - men ibland är det bästa sättat att plantera en häck som skymmer eller helt enkelt sitta så att man inte ser eländet utan bara det vackra jag hunnit med, eller som växt alldeles av sig självt - och det har jag blivit bättre på!

Inga kommentarer: