22 maj, 2008

Kardmaskin del 3

Här kommer nu första rapporten:
Den lilla trumman "Licker drum" drar in allt i maskinen - det krävs en del tesning, men det ingick i beräkningar - det här är ingen "Heavy duty" maskin. Så jag får anpassa mig! Jag tänkte också använda den mest till att blanda fibrer och karda i små portioner - man får tänka på sina rygg - sa hon vis av skadan...



Märkvärdigt lättdragen - och tyst!



Kammen håller ner fibrerna fint - det är bara dess släpande ljud som hörs när man vevar.
Med tämligen väl fördelad ullfibrer går det på ungefär ett halvt hekto.



Sen använde jag den uppenbart välanpassade "Knuckle-Saving-Batt-Picker" för att lyfta av fibrerna. Efter som det är alldeles nya tänder på maskinen är dom sylvassa och det är en tät "fäll". Det är bra för de mer finfördelade fibrerna.



Här är resultatet efter en gångs kardning (till höger..) - Jämn och fin kardning.
(observera att det är vitull i de första bilderna - nedan är från den första provningen...)



Betyg så långt:
Service från firman - leveranssmidighet, packning och varan - en klar5:a.
Funktion - får jag återkomma till efter några fler prov - men med dagens prov en klar(?) 4.5

Inga kommentarer: