27 februari, 2008

Födelsedagssockor

Idag fyller J år. Henne som jag hade hittat det perfekta sockgranet till. Men nu blir det inte alltid som man hade tänkt sig. När jag väl började sticka på ett par väldigt vanliga raggsockor visade det sig bli alldeles för klumpigt.
Så det slutade mde ett nytt nystan Järbo Raggi- i skogsgrönt med en bård av samma garn i flammigt grönt. Helt vanlig resårstickning(3rm 2 am) fram till hälen. Den stickade jag i vriden resår.
Sockorna blev sedan lite av ett experiment. Tösen i fråga sliter sina sockor under främre trampdynan, så nu har jag provat med en förstärkt sula:
1:a v *rm lyftm* upprepa hela sulan - ovansidan i resårstickning (3rm 2 am)
2:a v *rm* i hela sulan - ovansidan i resårstickning (3rm 2 am)
3:e v *lyftm rm* i hela sulan - ovansidan i resårstickning (3rm 2 am)
När man stickar så här så fick jag två gånger under sula (cirka var 5 cm) vänd tillbaka i am och sticka sulan = korta varv en gång till (alltså som två extra varv under foten)
Sen gjorde jag min favorit tå-ihoptagning från Pomatomus sockorna
Tyvärr syns inte allt detta jobb på vare sig bilden eller så mycket i verkligheten heller - men det blev tjockt och mysigt att gå på.
Nu får vi se om dom håller lite längre....