27 januari, 2008

Spinnteknik träning eller hur man tillverkar sockgarn



Detta är en "byggsats" som ska bli en födelsedagspresent (ett par sockor) till sonens flickvän;
Till vänster ser ni mitt senaste tränings resultat; en ihopkardad blandning av mörkgrön shetlandsull och rödfärgat lin (inköpt i Stockholm på Vendelas hantverk på Drottninggatan). Det är sedan kort-behandlad (short drafted) och navajotvinnad och det blev precis som jag ville ha det!! Jag är riktigt stolt.
Till höger en nystad härva rött ryagarn från en djupdykning i garnförrådet..."Iran"- kamgarn från Marks. Malsäkert....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det blev verkligen snyggt Åsa ! Jag har också spunnit i helgen men jag håller mig till gamla Lakrits ull . Tänkte att skulle få ihop några hekto till växtfärgningskursen i vår. Har inte bestämt mig ännu men jag ska nog testa att navajotvinna denna gång ..

Knit-Marie sa...

Djupt imponerad! Snyggt!