28 oktober, 2007

Färdig sjal och linspinneri

Nu är sjalen klar - alltså den jag gjorde av det garn jag spann här. En helt traditionsenlig rästickad uppifrån och ner sjal. Den borde kanske ha varit en aning större - men nu var ju garnmängden den begränsande faktorn. Hoppas att svärmor blir nöjd med sin julklapp (hon tittar inte på min blogg...)


Sen har jag provspunnit lite lin som jag bearbetade för något år sedan - det blev någta meter lingarn som jag inte tvinnade ihop utan använde dubbelt.
Det är snart en prov-dikslapp.
Det var lätt att spinna linet (efter att ha kämpat med bomullen ett tag...) Linet jag hade långa fibrer men fortfarande mycket "bossiga". Trevlighet: 4 på en femgradig skala. Färgen är ju
inte så kul men fördelen är att den går att koka....

Nästa vecka ska jag göra utfärd till Sollentuna mässan och syfestivalen. Fibersidan verkar vara bättre tillgodosedd än på länge - även om tonvikten på fibrerna är på tovningen så går det nog att hitta guldkorn även att spinna med, bambu t.ex...- Skulsta konsthanverk var nått nytt. Ska bli spännande att titta på...

PS Du som ville se Bainbridgesjalen på...den är tyvärr redan hos födelsedagsbarnet - men jag ska ta en bild när det fungerar.....annars är det en bra bild i länken till mönstret..

1 kommentar:

Kiki sa...

Vad sjalen blev snygg!

Skulsta konsthantverk är verkligen en pärla. Dom var där förra året och kanske i våras också. Jättehärligt färgat silke och silke-trassel brukar dom ha. Har också köpt lite silk-hankies hos dom. Deras tovade visningsexemplar är också helt underbara. Ska ta en tur förbi Canvas iår också och skaffa lite angelina, för det brukar dom ha och av nån anledning har jag blivit sugen på lite glitter på senare tid..

Man kan hitta en hel del smått och gott för att spinna även fast det inte var tänkt som spånadsmaterial från början! =)

/Kiki