12 januari, 2013

Fundering kring maskstickningsteknik


Mina funderingar startade när jag öppnade senaste numret av "Spin off" (Winter 2013) Interweaves tidning för oss spinnare. På sidan 30 utvecklar Julia Farwell-Clay, en teori om att den teknik du använder för att sticka räta och aviga maskor har betydelse om det ska välja Z eller S tvinnat garn.
Intressant! - hur många sätt kan man egentligen sticka en rät och en avig undrade jag helt plötsligt? 
Vi har redan på vårt stickkafé diskuterat olika sätt att sticka aviga maskor. Det finns dom " vanliga" och så ett sätt att lägga garnet framför maskan;(uppenbarligen en östlig teknik...finländsk i vår grupp). Denna senare teknik innebär att masken blir vriden och måste "vridas tillbaka" på det räta varvet. et är det som i nedanstående illustration (från tidningen) kallas Combined Knitting. Det vi här i Sverige normalt har lärt oss är uppenbarligen det som kalls Western Knitting.
 

Det intressanta är det som finns i mitten på illustrationen; nånting som kallas Eastern Knitting. Då stickas alla maskor på något sätt "vridna". 
Detta var ju spännande tänkte jag och provade mig fram: Morjärv tvåtrådigt stickor 4. Lite strävt S tvinnat ullgarn. Och detta är resultat:
Det syns kanske inte så tydligt, men nerifrån och upp är det stickat efter illustrationen: alltså längst ner min vanliga teknik, i mitten Eastern och överst Combined. Ser ni nån skillnad?


Själv blev jag alldeles förundrad över hur stor skillnad det var! Ojämnast var min vanliga teknik och jämnast blev det som jag var väldigt ovan vid, alltså Eastern varianten.

Förundrad sitter jag och undrar om jag ska lära mig en ny teknik så här på gamla dar?!




4 kommentarer:

Selda sa...

Hej!Så intressant.Spännande hur olika sticktraditionen ser ut i olika geografiska områden. Störst skillnad på provlappen tycker jag det är mellan din vanliga teknik och de två övriga. Med din teknik ser stickningen lite glesare ut, tycker jag. Däremot ser jag ingen jätteskillnad mellan eastern och combined. Ska bli kul att se om du väljer att byta teknik. :) Lycka till!

ylva sa...

Ja det var intressant . Jag tycker också att det syns mer skillnad mellan den vanliga och de två nya . Varför blir det jämnare undrar jag . Det borde ju bli jämnare med teknik man är mest van vid eller ?

Åsa i Skuttunge sa...

mm det är precis det jag oxå tyckte...jag borde ju vara bäst på det jag övat mest på eller?

Liisa sa...

Intressant! Jag tror att du får ta och demonstrera på måndag... När min finska farmor stickar aviga maskor blir de dock inte vridna. Men jag har också stött på en del som stickar så att maskorna blir vridna (för mig).