09 juli, 2011

Sommar och semester



Jag har stickat klart min sommarkofta. Äntligen nått användbart i sommarvärmen! Mönstret är en väldigt modifierad koft-variant av detta (ravlerylänk) något osäkra mönster. Garnet är Lavolds "Silky tweed" en gåva från en god vän jag inte sett på länge! Hej Marie!
Den är i alla fall stickad uppifrån och ner. Med bara några fler maskor än i en S/M - men jag borde nog ha lagt upp färre ändå. Jag fick virka på en kant runt halsen på slutet i alla fall för att den inte skulle halka ner alltför mycket. Sen fick jag ju öka på en del och lägga till bröstkilar med korta varv för att få in en Large dam i detta mönster för en Small person. Den når runt om ni nu undrade? ;-)
Jag är egentligen mest nöjd med ärmsluten. Bytte till ett helt nummer mindre stickor och stickade en rät/en avig varvet jag gjorde en helt vanlig avmaskning. det gjorde att kanten inte rullade sig och smet åt precis lagom.
Den var ute och provanvändes i går och fungerade bra - halkade ner lite men vad gör det?


I övrigt har jag skruvat ihop nya trädgårdsmöbler från IKEA, våra gamla börjar se lite luggslitna ut efter 25 år...(?!)
Alltid lika förunderligt hur det går ner så mycket i ett litet paket!
- också putsar jag i trädgården. Den mår bättre än på många år och till och med grönkålen trivs!

2 kommentarer:

ylva sa...

Hallå! Jo jag tror tanken var att broderiet ska bli en kudde eller nå´t liknande och sedan säljas på blocket. De pengar som det genererar ska gå till nå´t behjärtansvärt.Ditt söta lamm ser ut att trivas oxå, och tröjan blev ju jättefin, en sån som passar till det mesta....

Anonym sa...

Hej Åsa!
Vad kul att det blev en sådan fin kofta!!!
Jag saknar er allihopa, får se om jag kommer loss någon dag till hösten...
kram Marie