18 maj, 2010

Hjärtvärmare




Detta är min hjärtvärmare; stor och varm och väldigt praktisk; se nedan.
Lite omständlig var jag nu när jag skulle sticka; nystade av från jätte konen jag köpte på Tradera häromsistens. Inte helt lätt på ett 8 trådigt garn.... Det blev ett ganska tjockt entrådigt garn som jag provstickade början på (mao stickade om....) en fyra- fem gånger innan jag hittade rätt sticktjocklek.; st 6.5, rätstickning från nacken och neråt, ökning i centrum och i kanterna, med hålvarv var 20:e och en picotkant. Jag gjorde också en I-cord längst ut i spetsarna.
Jag ökade en tre-fyra gånger med tre+tre maskor extra i den första fjärdedelen av varven fram till det första hålvarvet. Det gjorde att den svängde iväg rejält. Den satt alltså riktigt bra sen.

7 kommentarer:

Helena sa...

Jättefin. Beundrar alla som kan sticka utan mönster, eller gör om mönster på egen hand. Lycka till vidare.

Marias garnhändelser sa...

Jättefin, ligger fint om hjärtat:-)

The Willow Fairy sa...

Visst är det praktiskt när man kan knyta sjalsnibbarna bakom ryggen - fin färg

Tina sa...

Bästa modellen på en sjal! Snygg blev den också! heja tradera och Åsa! :)

Anonym sa...

Helt fantastisk sjal!

Finns det något mönster att få tag på? :)

Åsa i Skuttunge sa...

Tyvärr är det bara notiserna i inlägget som jag själv använde som mönster. På "Stickas" hemsida finns ett grundmönster för sjalstickad från halsen och neråt.

Anonym sa...

Tack för svaret!
Hittade av en slump en hjärtevärmare med ärmhål i boken Design stickat. :)