19 februari, 2010

Totorovantar

Till ett Totoro-fan som mig själv har jag nu under cirka en månadstid stickat på ett par "Totorovantar"; modifierade efter ett Ravelry mönster. Det har inte varit utan komplikationer. Tyvärr kommer jag inte på att det inte blir bra förrän jag har stickat en lång bit - och ibland inte förrän jag har stickat en hel vante....det har blivit många och långa upprepningar....
Så nedan förvandlas en vante till en ny, total make-over från vante till vante.

Lite bökigt är det att sticka mönster med så glesa mönster. Det blir långa trådar som måste lindas på baksidan.



Det blev tillslut vriden resår i mudden på smalare stickor och och en tumme med ökning på yttersidan.
På utsidan Totoro med en vinkande tumme och på insidan små "sot-andar"....
Slutet gott - Äntligen ett par perfekta, fungerande vantar! - och tur att snön inte hann försvinna.

8 kommentarer:

Emmy sa...

Jättefina!
Totoro är en favorit :)

Marias garnhändelser sa...

Fina vantar...min dotter vill att även jag skall sticka ett par...till henne förstås:-)

ma sa...

Toppenfina! Vill också sticka ett par men de långa trådarna över Totoros mage känns verkligen som ett riskmoment. Kanske kan samla mod till nästa vintersäsong.

ylva sa...

vilka fiiina! Lyssnade på P1 en dag i bilen där man diskuterade Hayaos filmer har själv inte sett någon av dem men blev väldigt nyfiken. Hayayo har tydligen velat animera Pippi Långstrump men fick nej...men en del av hans figurer är rödhåriga tuffa tjejer med skinn på näsan ...

Elisabeth sa...

Här gjordes en test, sonen på 6 fick bare se bilden och sa på en gång Totoro. Superfina var de!

görel sa...

Vad fina de blev!

Anonym sa...

Supercoola! Med vinkningar, Sotspridare och allt :-) Ingenting har lyckats gå upp mot Totoro, tål att ses många gånger vilket man tackar för. Ja det skulle i och för sig vara Kikis expressbud med den lilla söta katten.. Nåja, ett lyxproblem.
Kram kram,
Mia

Åsa i Skuttunge sa...

Tack allihopa för de värmande kommentarerna!