09 oktober, 2009

Muddrapport...


1. Först har vi Björkmudden - i Fabel, rätstickad på tvären med hålvarv och picotkant. Perfekt och användbart plagg!
Bilden nedan är på picotkanten- en av mina favoriter i sin enkelhet.
Mönster; sticka två räta varv
på tredje varvet sticka till fyra maskor kvar på stickan, två räta stickas ihop, ett omslag och i det två sista sticka två maskor i varje maska. Vänd.
lyft en, sticka en rät, dra den stickade maskan över. Sticka en rät och dra den yttersta maskan över. Sticka resten av varvet rätt.



2. Mina tvåändstickade muddar, Norna; i mitt egenhändigt kardade, spunna och kabeltvinnade garn. (Det är Skog som jag berättat om tidigare) På den är det mönster med ett helt vanligt grårött garn som jag fann i en gömma.
Tack Dödergök för lektionen i tvåändsstickning uppe på fäboden!

1 kommentar:

Dödergök sa...

Varsågod igen!
Det är så roligt att se att tekniken fastnade för många av er som var med.
Sånt gör en fröken varm i hjärtat.