21 juli, 2009

Bokköp under sommaren

Som det är i sommar är får man ju gardera sig för regn :-) så jag införskaffade några böcker att roa mig med.



från vänster "Virka Amigurumi" av Mia Bengtsson, "The Crochet Bible" Sue Whiting och längst till höger "spin control" av Amy King.

Lite recension;
Amigurumi boken är basal i sin uppläggning - du behöver knappt ha virkat förut, detaljerad men inspirerande. Lite kort men räcker till för mig inte så dyr heller,

The Crochet Bible har en lite väl pretentiös titel men innehållet är matnyttigt med tydliga instruktioner på olika maskor hur man mäter virkfasthet, olika kantningar, ihopsättnings tekniker med mera. Detta kompletteras av tips och kopplingar till både enklare och lite större projekt samt en rejäl mönster samling (alltså hur du virkar olika ytmönster) Bra att ha att slå upp i (och ett väldigt snyggt väskmönster....:-)

och till sist spinnboken; Spin Control. Jag håller med Tina att den verkligen var värd sitt pris (jag blev ju inte så överraskad dock..;-) Jag har semester så jag har till och med läst den! - och jag gillade det jag fick till livs, sammanfattande men ändå omfattande om det nu går ihop. Helt enkelt bra information utan att vara tråkig. Fina bilder och bra instruktioner! Att det fanns så många olika core-spinningstekniker kunde jag ju ha läst på innan det var Svea spinnargilles månadsuppgift!! - men det är ingen direkt nybörjare bok - då finns det bättre.

2 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Har beställt Spin Control på AdLibris i slutet av förra veckan så jag väntar med spänning på den. Bra när andra redan sett och läst den så man vet att den är bra - alltid osäkert när man inte kan bläddra i böcker innan man köper.

Tina sa...

Perfekt - då har jag lite att bläddra i på söndag, för jag tjuvkikar ju gärna :)