06 oktober, 2008

Skuttunge del 3 Klart!!



Nu är det tvinnat, härvat och tvättat! Mao färdigt!

Det blev 202 m WPI ca 9 och nästan 100 g. Det är Blue Faced Leicester (BFL) med en tråd brungrå och en tråd av Tinas presentfärgning "Skuttunge".
Jag spann kardgarn (tack Berith!) med "longdraw". Det är den teknik där man låter tvinningen löpa i fibern samtidigt som man drar ut den.
Det ger ett luftigt och varmt garn. Och det blev det verkligen!
Jag tvättade också garnet enligt en artikel jag läst i "Spinnoff" - ganska varmt och i en bunke med sugande tryck (egentligen med en sån där som man gör rent avloppet med vad jag förstår).



Jag använde dock handen. Vad det nu var av allt detta som gjorde susen så blev det i alla fall, ett vackert garn som är mjukt och gosigt som bara den!
En klar 5:a! - Det är kul när man får till det som man vill - ibland.....

2 kommentarer:

ylva sa...

Vad du är produktiv på spinnfronten min elisabeth står mest och samlar damm det är nog dags att göra ett ryck pappsens fördelsedag är snart och jag har inte garn så det räcker till "hundsockarna"

Eva i Halmstad sa...

Så vackert, ljuvliga färger.
Eva