11 november, 2009

Rya frågor

Jag har köpt en rya - en varm och go och begagnad. Nu till frågan hur i hela friden har dom gjort den?
Den är i sektioner på cirka en halv meter var (tillsammans 4 st) med en grov skarv (se bild 2). - är den vävd och varför så bred skarv?
- Kära väverskor stilla min nyfikenhet!Här nedan följer några bilder:

1. ovansidan (den är randig i gult till grått)- lite nött.



2. undersidan med skarv.



3. Undersidan mot skarv men med gula "ryaomtag"



4. Undersidan kanten mot fransen



5, Ovansidan i botten

5 kommentarer:

EvaL8 sa...

Hej. Ryan ser ut att vara vävd. Varför den är i sektioner har jag ingen aning om. ha det så bra.

Garntrollet sa...

Vild gissning: de har kortat av den och sytt ihop? Kanske hade vissa delar blivit nött, så att de helt sonika klippte bort dem och sydde ihop det som var kvar?

Tina sa...

Spännande! Jag har aldrig vävt en rya, så jag har ingen aning!

Erika sa...

Hm. Jag skall titta lite närmare på den där botten. Återkommer. Kram!

Åsa i Skuttunge sa...

..tack för det Erika :)