04 maj, 2013

Nyfärgat garn


Detta är gårdagens provfärgning i "saftmaja" (obs inköpt på loppis till just detta):
Garnet var svagt gråblått "Tibet" (70% ull/30% Kashmir) 1000m/125g
1. Jag la garnet i svagt ättiksvatten i ca en halvtimme.
2. Blandade till färgen i ett litermått (Zeniths ullfärger)
3. Jag fyllde den nedre kastrullen på "saftmajan" med vatten och satte den på spisen.
4. Sen la jag i garnet (ovanpå alluminiumfolie som jag gjort kant på) i den övre kastrullen och hällde på färgen.
5. Klappade in färgen ordentligt, med behandskade händer, i garnet.
6. Detta fick sedan ligga där i ångan i 30 minuter.
7. på slutet kom jag på att jag borde ha lyft och flyttat runt garnet nån gång i början... jag hade inte riktigt klappat tillräckligt ihärdigt....
8. Jag tog upp garnet och lät det svalna.
9. sedan sköljde jag ca 4 ggr. Vred det i en frottehandduk och lät det torka.

Resultat: som sagt jag borde ha lyft runt det för att få färgen jämnare - men jag är supernöjd ändå! :-)

3 kommentarer:

Blenda sa...

Fint!
Ha det gott/Blenda

Emmas dagar sa...

Härligt!

ylva sa...

Ser härligt grönt ut och verkar förhållandevis ett smidigt sätt att färga på