20 september, 2008

Höstfärgning

Höstkänslan infann sig med stor kraft och då kom jag att tänka på den fjälliga taggsvampen


jag plockade för någon vecka sen som jag glömt på altanen....den var fortfarande hanterlig. (Puh!) Alltså letatde jag fram elplattan, sladden, grytan samt lämpligt garn.
- och skred till verket; svampen delades, kokades i cirka 45 min. Under tiden la jag garnet(det var förbetat) i blöt och värmde upp det vartefter med varmare vatten.
Färgbadet silades och stog och svalande en stund - sedan la jag i garnet och i badet även en digitalstektermometer (som jag anväder bara till färgning..) och värmde upp allt igen.. Då kom jag på att jag skulle prova med lite ull också!
Jag hittade en handfull i "förrådet" la det i en nätpåse svalande av badet lite värmde upp ullen och stoppade i det också! + några torkade kanelspindlingar...
Sen fick allt värmas upp till cirka 80 grader i cirka 45 minuter. Garnet och ullen togs upp och las att svalna i diskhon. Sköljdes sen i ljummet vatten x3 det sista med lite ättika.
Allra sist körde jag allt i den nyinskaffade salladsslungan. Inköpt på Elgiganten (!!!??) för en förhållandevis billig penning. Det var ju helt perfekt! Allt vatten borta utan ansträngning. (Den låter som den där prylen som Crocodile Dundee kallar på sina vänner med ute i buschen, ett svirr på nått sätt...)



Hur som helst här är ett foto av reslutatet av detta knep och knåp! 50 g ljusbrunrosa ull och
en härva blåbrungråröd (vilket är svårt att se på blden) tvåtrådigt garn.


- är det värt allt detta besvär frågar man sig och svaret är......kanske
- det är i alla fall spännande under tiden...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Måste ju i alla lägen vara bättre än dom där kottarna vi klippte på kursen, hahahaha.

Anonym sa...

Nämen, ojdå. Gomorron, nu ser jag att jag är hos dig Åsa, hahahha. Det är helt klart för tidigt att vara ute och kommentera på bloggar. Jag var helt säker på att jag var hos Ylva. Så kan det vara. Vi ska ta en utflykt till era trakter idag i alla fall.

ylva sa...

Hej Hej håller ändå med föregående talare!! Klart mycket bättre än grankottar....jag blir så sugen att färga jag också men tiden räcker inte till för tillfället men jag bidar min tid snart är fotbollssäsongen över och då blir det "bara" innebandy. Då kanske man kan hitta en lucka :-)

Unknown sa...

Eftersom jag har hört talas om kottarna så kan jag förstå kommentaren...;-))
Svamp är mjukt och för det mesta snabbt att färga med.
mvh Åsa
Åsa

Eva i Halmstad sa...

De är vägen som är målet, eller.
Ha en go vecka på dej.
Eva.

Anonym sa...

Det var helt klart en konstig dag igår. Vi skulle åka till strutsfarmen som i vårt goda minne låg inte så långt norr om Uppsala, utefter E4:an.
Vi åkte, och åkte, och åkte, och hoppsan! Nu är vi i Dragon Gate :-O Hmmmm, vi måste ha åkt lite långt. Bäst att vända om innnan vi hamnar i Sundsvall. Efter lite snurrande runt i Månkar-nånting hittade vi strutsarna i alla fall. Skitsunkigt fik och luggslitna strutsar, det fanns ett par praktexemplar faktiskt. Men nu har vi sett dom! Isaks läsläxa handlar om strutsen, det var den som inspirerade oss till den långväga utflykten :-)